• 1-3 dagars leverans. Fri frakt vid köp över 600kr

Köpvillkor

LEVERANSVILLKOR

Normal leveranstid är cirka 1-3 arbetsdagar inom Sverige.

Vi skickar beställningar med Postnord. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget. 

Vi skickar alla paket som spårbart varubrev eller spårbart paket. Så fort vi packat paketet får du ett Mail med information som gör att du enkelt kan spåra ditt paket. Vi rekommenderar postnords app där du smidigt kan spåra ditt paket. 

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna samt postnords avgifter.

Alltid fri frakt på ordrar över 600kr

ÅNGERRÄTT/REKLAMATION*

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi lämnat information. 

Du har alltid 14 dagars ångerrätt. Ångerrätt kan endast användas om produkter återlämnas i obruten förpackningen/ 100% oanvänd. om det finns tecken på att produkten använt kan ångerrätten inte nyttjas. Om vi bedömer att produkten inte är i 100% nyskick och kan säljas till kund kommer ingen återbetalning ske.

Du har inte ångerrätt om:

Du på något sätt brutit förpackningen eller använt produkten 

När du utnyttjat din ångerrätt:

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. Du står som kund själv för frakten tillbaka till oss och vi återbetalar pengar för produkten. Fraktkostnader betalas aldrig tillbaka. 



Returer

Kontakta oss så snart som möjligt. Du får då instruktioner för hur du skickar tillbaka produkten till oss.

Vi byter alltid ut eller lagar din vara om den gått sönder under garantitiden. Pengar återbetalas inte efter att ångerrätten passerat.


 

GDPR

  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  •  Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  •  Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. 
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen. Eftersom vi har garanti på våra produkter så måste vi spara dina uppgifter en tid för att kunna hantera eventuella reklamationer 
  •  Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig som kund.
  •  Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
     Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Stripe, Payson, Appelpay.
  •  Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord
  • Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Du kan när du vill sluta prenumerera på nyhetsbrevet genom att klicka på länken längs ner i ett nyhetsbrev eller kontakta vår kundtjänst.
    Vi använder Getanewsletter för utskick av nyhetsbrev.
  • Sms utskick, Använd på samma sätt som nyhetsbrevet efter samtycke med kund och du kan som kund när som helt avsluta prenumerationen på våra sms utskick.
  • Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  •  Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  •  Ansvarig för dataskydd
    1895 Of Scandinavia (arton95.se)  är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  •  Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
    Vi använder en svensk ehandels plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB 


 

Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

SMS-UTSKICK

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order. Vi kan även använda det nummer du anger till framtida kampanjer och andra typer av sms utskick men vi kommer aldrig lämna ut eller sälja några mobilnummer

 

TVIST

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/


Force Majeure

Vi frånsäger oss allt ansvar och skadestånd för händelser utom vår kontroll som hindrar oss att fullfölja ingått avtal. Exempel på sådana händelser är krig, naturkatastrof, myndighetsbeslut och jämförbara händelser.